onsdag 6 februari 2008

Veteranflyg

Mitt stora intresse i flyg innefattar bl.a. veteranflygplan,
dessa underbara flygande maskiner av trä, duk, plåt och plast med analoga instrument.
ett segelflygplan från 50-60 talet är äkta flygglädje, dessa flygplan har inte dagens fina prestanda och tysta cockpit, med ett glidtal runt 1:20-25 är det en ren termikutmaning, där man verkligen får anstränga sig om man vill hålla sig uppe en längre tid.
Min stora favorit är Szd25aLis, ett polskt underbarn av fantastiska proportioner, det var mitt första ek plan och lyckligtvis finns det fortfarande ett nästan flygande exemplar av detta på min klubb. sammanlagt tre sådana i hela världen, mitt mål är att få det luftvärdigt till åtminstone nästa sommar, vi är ett par entusiaster som vill dra igång detta projekt.
om du som läser detta skulle veta var vi kan hitta reservdelar och dylikt så lägg in en kommentar.

Inga kommentarer: